
Ділові подарунки – це не просто банальна коробка з цукерками або листівка з побажаннями, це важлива частина робочих буднів, значущий момент у більшості ділових відносин. Офіційний подарунок дозволяє висловити подяку та увагу людям, які здійснюють та підтримують безперервний діловий процес: постачальникам, партнерам, клієнтам та співробітникам. Діловий подарунок – щира подяка за працездатність чи креативність, увагу чи невтомність.
Ділові презенти – особливий вид мистецтва. І на сьогодні існують основні правила обміну бізнес-подарунками – цілий етикет про те, що можна подарувати начальнику, а що – підлеглому. Що доречно піднести партнерам, а що – товаришам по службі. Подарунок потрібно ретельно обміркувати, щоб в результаті не поставити колегу, що стоїть нижче або вище, в незручне становище. Ділові подарунки вносять у нудні будні яскраві емоції, свято та різноманітність, зміцнюють ділові стосунки. І якщо бізнес-презент вибрати неправильно, можна навіть зіпсувати стосунки. Адже якщо зробити дуже дорогий подарунок, це можуть розцінити як завуальований хабар. Або як спробу чинити тиск, чи не озвученим проханням надати у відповідь якусь важливу та складну послугу.
Як прийнято робити ділові подарунки?
На урочистих зборах прийнято дарувати подарунки від однієї компанії до іншої. Такі презенти, як правило, супроводжуються промовою про подяку за плідну співпрацю. Якщо дарування відбувається не на урочистих зборах, тоді подарунок потрібно вручати без довгих промов та міркувань, просто супроводивши вручення презенту коротким подячним побажанням. Якщо подарунок перебуває в упаковці, його розгортають відразу, у присутності дарувальника. Потім прийнято щиро подякувати за надану увагу, навіть якщо сам презент не справив враження. При цьому важливо не забувати, що в низці компаній практикуються обмеження за ціною та габаритами подарунка. Цей момент потрібно з’ясувати заздалегідь, щоб одержувачу не довелося відмовитись від подарунка. Ділові подарунки прийнято дарувати на державні свята, на ювілейні дати, на значні для кожної компанії дати з нагоди ділових зустрічей зі своїми партнерами. Ще ділові подарунки можуть виступити як символи заохочення та уваги для особливо цінних і значущих співробітників.
Дуже обережно потрібно бути з жартівливим подарунком. У всіх людей – своє почуття гумору, і деякі можуть неправильно зрозуміти ваш жарт або вважати його дуже недоречним. Жартівливі вірші, карикатури та шаржі також не прийнято дарувати людям, які значно старші за віком чи посадою від дарувальника. Найголовніше у діловому подарунку – зрозуміти, яку мету ви переслідуєте. Бажаєте заохотити активного співробітника? Порадувати колегу по роботі милим сувеніром? Зміцнити партнерство із гарною фірмою? Для колег і товаришів по службі вдалим презентом може стати флешка з іменним гравіюванням; спеціальна невелика ортопедична подушка для тих, хто часто їздить у відрядження, оздоблена логотипом фірми; іграшка-антистрес; якась мотивуюча статуетка або картинка; діловий блокнот, ручка чи календар, знову ж таки прикрашені логотипом фірми; елітний чай або кава. Подарунок має не лише мотивувати, а й показати співробітнику – його старання цінують по-справжньому. Не можна дарувати співробітникам не рівноцінні подарунки, це може викликати плітки та пересуди, а може – щирі образи на керівництво.
З нагоди ювілею подарунок може бути значнішим та найціннішим.
Згідно з діловим етикетом, подарунок начальнику колектив повинен робити один і загальний. Який демонструє повагу і не містить жодних особистих натяків. Багато фірм забороняють використання сувенірів, прикрашених логотипами чужої компанії. Тому ваші презенти, які ви подасте своїм бізнес-партнерам з найкращими намірами, прикрашені вашими символами, можуть виявитися не затребуваними і навіть неправильно витлумаченими. До подарунка для бізнес-партнерів прийнято прикріплювати свою візитку, щоб при можливій на кожному святі метушні та плутанини на фірмі надалі точно знали – від кого презент.
Іноді подарунок може безпосередньо відображати сферу діяльності вашої компанії – якщо ви займаєтеся їжею чи канцелярією, було б дивно дарувати квіти у горщиках чи картини. В даному випадку подарунок зможе продемонструвати високу якість вашого продукту та вдало прорекламувати його партнерам чи клієнтам. У жодному разі не можна дарувати речі, що були у вжитку. Винятком є антикваріат. Але ось ікону, наприклад, можна дарувати тільки тій людині, про смаки якої ви точно обізнані та точно впевнені, яку саме релігію вона сповідує. Партнерам по бізнесу не можна дарувати одяг, парфум, мило чи косметику. Офіційні краватки та суворі шарфи не завжди потрапляють під цю заборону.
Під забороною як подарунок – ножі, дзеркала та носові хустки.
Вважається, що у ділових відносинах такі презенти не принесуть нічого хорошого. Ретельно вибраний діловий презент – половина справи. Його ще потрібно правильно запакувати. Згідно з правилами етикету, бізнес-презенти прийнято пакувати в коробки, які оформляють у лаконічній та стриманій кольоровій гамі. Якщо це подарунок колегам «по цеху» – тоді можна яскраво та помітно прикрасити логотип фірми на коробці, щоб було зрозуміло, що сьогодні у співробітників – не звичайний нудний будній день, а справжнє свято.